A vállalkozások akkor tudnak működni optimálisan és megfelelő haszonnal, ha a konkurenciát állandóan szemmel tartva, alkalmazkodnak a piac követelményeihez. Nehéz dolog ezt profi módon elvégezni, főleg az online piacon, de nem lehetetlen. A folytonos konkurencia elemzés az online bolt alapköve. Soha nem szabad szem elől téveszteni a kitűzött célpontokat, de az odavezető út gyakran megváltozhat. A keresőoptimalizálás rengeteg apró részletből tevődik össze és a többéves tapasztalat mindig megmutatja a hasznát.
Azok a vállalkozók, akik önerőből szeretnék a honlapjukat a keresőben magas szintre emelni, gyakran elkövetik a hibát, hogy a konkurencia elemzés folyamatát kihagyják teljesen. Ezzel olyan elemi csapást mérnek a webáruházra, hogy több hónapos sikertelen próbálkozások után tanácsért fordulnak. Ekkor már többnyire késő, szerencsésebb esetben csak hiába elköltött pénzről beszélünk, de sokszor a Google már büntetést is kirótt a honlapra. Ilyenkor többnyire menthetetlen a helyzet, mert nagyon magas anyagi befektetést igényelne az keresőoptimalizálás.
Ekkor a legjobb, ha mindent újonnan kezd a vállalkozó, más webáruházzal. A konkurencia elemzés kimondottan és lényegesen fontos szakasz a webáruház építésében, hiszen az egész szövegállomány, menüpontok, címkék, azokra a kulcsszavakra fognak épülni, amelyek ebben az elemzésben hatékonyságot mutatnak. A konkurencia elemzés két lépésből áll. Az első fordulóban arra kell fényt deríteni, hogy hányan keresik a leendő honlap termékeit, szolgáltatásait és azokat pontosan milyen szavakkal keresik a Google keresőben.
Ezután következik a kínálat feltárása. Számba kell venni, hogy ezeket a termékeket hány weboldalon lehet megtalálni, tehát a keresési szám hány konkurens weboldalára osztódik le. A konkurencia elemzés egy arány felállításával végződik, ami megmutatja, hogy egy lehetséges vásárlóra hány konkurens oldal jut, persze az a jó, ha ez a szám minél kisebb. A konkurencia elemzés folyamatára precíz eszközökre van szükség és egy kis tapasztalat sem árt.